Myytyään sukunimensä mukaan nimetyn henkilöautoja valmistaneen yrityksensä Bolognassa vuonna 1937, veljekset Ernesto, Ettore ja Bindo Maserati jatkoivat kauppasopimuksen ehtojen mukaisesti vielä 10 vuotta konsultteina Maseratilla.

Tämän jälkeen he perustivat uuden autoja valmistavan yrityksen alkuperäisiin Maseratin tiloihin San Lazzaro nimiseen pieneen kaupunkiin Bolognan läheisyydessä, josta Maseratin uusi omistaja Adolfo Orsi oli siirtänyt toiminnan Modenaan. Veljesten uuden yrityksen nimeksi tuli Officine Specializzate Costruzione Automobili, eli helpommin OSCA. Yritys keskittyi pienimoottoristen urheilu- ja kilpa-autojen valmistamiseen, erityisesti Italiassa suosittuun alle 1100 cm3 -luokkaan.

10 vuotta myöhemmin, OSCAn aika

OSCAn ensimmäinen auto oli kaksipaikkainen barchetta (avoauto) OSCA MT4 Maserati Tipo 4 cilindri (1947). Sen moottorina oli omaa valmistusta oleva 1092 cm3 tilavuuksinen ja alumiinikansinen nelisylinterinen, josta otettiin 55 hv/6000 rpm. Painoa autolla oli hieman yli 600 kg. Myöhemmin tämän DOHC-moottorin iskutilavuutta suurennettiin neljä kertaa 1392 cm³ 92 hv, 1453 cm³ 110 hv, 1491 cm³ 120 hv ja 1568 cm³ 140 hv, joka on myös OSCA 1600 GT ja GT2 -mallien moottori.

1600 GT ja GT2 – Zagaton ja Michelottin piirtämät muodot

OSCAn ensimmäisen kaksipaikkaisen 1600 GT mallin piirsi ja valmisti koriräätäli Zagato. Se esiteltiin Torinon autonäyttelyssä 1960 ja siinä huomiota herättää Zagaton aiemmin mm. Ferrariinkin toteuttama Double-Bubble katto, OSCA:ssa tosin sitä hyödynnettiin ohjaamon ilmanvaihtoon alipaineen avulla.

Zagato valmisti OSCA 1600 GT -autoja 42 kappaletta vuosina 1960–1962. Koriräätäli Carrozzeria Fissore valmisti Giovanni Michelottin piirtämiä OSCA GT2 -autoja vuosina 1962 ja 1963 yhteensä 24 kappaletta, joista kolme oli avoversioita.

Teknisesti veljekset

1600 GT ja GT2 autojen moottorissa on viisi runkolaakeria, kaksi 2-kurkkuista Weber-sivuimukaasutinta. Moottorin voimaa takapyöriin välittää 5-vaihteinen manuaalivaihteisto. Akseliväli on 2250 mm ja auton paino on 780–800 kg. Painojakauma on suhteessa 48,7/51,3 eli käytännössä ideaali. Vauhdin rajoittamiseksi autossa on Girlingin levyjarrut kaikissa erillisripustetuissa pyörissä ja kaarrekäyttäytymistä rauhoittaa edessä kallistuksenvakaaja.

Omistus MV Agustan omistajalle

Veljekset myivät O.S.C.A:n vuonna 1963 MV Agustan omistajalle kreivi Domenico Agustalle. He jatkoivat yrityksessä vielä kolme vuotta. Tuona aikana heidän viimeisenä työnään valmistui nelisylinterinen moottori, jossa on pakko-ohjattu (desmodrominen) venttiilikoneisto, eli lautasventtiilin liikutusmekanismi, jossa nokka-akselin nokka sekä avaa että sulkee venttiilin.

LINKKEJÄ:
OSCA 1600 GT Zagato sveitsiläisellä vuoristoserpentiinillä
OSCA 1600 GT2 italialaisella vuoristoserpentiinillä

 

Teksti ja kuvat: Yrjö Hakulinen, artikkeli julkaistu SccH:n Siipimutteri 1/2023 jäsenlehdessä.