Urheiluautolista

SccH:n urheiluautolistaan on kelpuutettu autot jotka kerhon näkemyksen mukaan ovat joko urheilu- tai GT-autoja. Rajatapauksien kohdalla olemme kiinnittäneet huomiota mm. sellaisiin asioihin kuten mallin harvinaisuuteen sekä merkin karismaan. Listan laadinnassa on pyritty huomioimaan myös kansallinen harrasteautonäkökulma.
Lista ei ole täydellinen varsinkaan vanhempien mallien kohdalla, mutta sitä täydennetään ja muutetaan tarpeen vaatiessa. Mikäli listaan on merkitty pelkästään auton merkki, hyväksytään kaikki sen merkkiset autot

Kokemusten perusteella listan lukijoilta unohtuu helposti, että lista käsittää sekä urheilu- että GT-autot. Listassa ei edelleenkään ole lueteltu kumpaan kategoriaan automalli kuuluu, mutta erottelua helpottamaan urheilu- ja GT-autolle luotiin kerhon “viralliset” määritelmät.

Urheiluautoiksi on katsottu autot jotka:

  • Ovat kaksipaikkaisia ja joiden suunnittelussa on tähdätty keveyteen, hyvään teho/painosuhteeseen, hyvään käsiteltävyyteen, urheilulliseen ajotuntumaan ja hyvään suorituskykyyn.
  • Ihanteellisimmillaan urheiluauton painosuhde (etu/taka) on 50/50.
  • Aikaisemmin urheiluauton piti olla takavetoinen, mutta autotehtaiden kehitysohjelmien myötä nelivetoiset tai jopa etuvetoiset autot ovat tulleet urheiluautojen kategoriaan.
  • Urheiluautossa voi olla myös takaistuin mikäli auton korin muodot sen mahdollistavat, mutta nelipaikkaisuus ei saa olla suunnittelun lähtökohta. Urheiluauton takapenkki on rekisteröity korkeintaan kahdelle hengelle ja on käytettävyydeltään sopiva vain tilapäiseen käyttöön. Myös urheiluautojen replicat/kitcar-versiot on saatettu kerhon autolistassa hyväksyä urheiluautoksi.
  • Urheiluauton kori ei ole käytössä automerkin muissa malleissa.

Ihanteellinen urheiluauto on korkeintaan kaksipaikkainen, avonainen, huippunopeudeltaan ja kiihtyvyydeltään aikakautensa nopeimpia. Sen teho/paino suhde on alle 6kg/hv ja autolla on kansainvälistä kilpailumenestystä

GT-autoiksi on katsottu autot jotka:

  • Ovat nopeaan matka-ajoon tarkoitettuja suorituskykyisiä autoja.
  • Auton suunnittelussa on tähdätty samoihin seikkoihin kuin urheiluautossa, mutta GT-auto saattaa tarjota mukavat tilat neljälle hengelle matkatavaroineen.
  • GT-auton korissa saattaa olla piirteitä autotehtaan muista malleista, mutta GT-auto on kuitenkin aina Coupé- tai avokorinen eikä se voi olla ns. tehoversio autonvalmistajan ”perusmallista”.

Ihanteellinen GT-auto on kaksi tai nelipaikkainen nopea auto jolla kaksi henkilöä pystyy matkustamaan suhteelliseen mukavasti pitkiäkin taipaleita mutkaisia teitä myöten.

Jäsenyyskysymyksissä kerhon hallitus ratkaisee onko auto jäsenyyden edellyttämä urheilu- tai GT-auto, mutta autosta riippumatta voidaan jäseneksi hyväksyä myös urheiluautoihin tai autourheiluun liittyvien ansioiden tai kiinnostuksen perusteella.
SccH:n hallitus ottaa vastaan listaa koskevia esityksiä.
Lataa tästä SccH urheiluautolista
Seuraavat autot ovat esimerkkejä autoista, jotka ovat jääneet listan ulkopuolelle ”vakioautomaisuuden” lisäksi suuren valmistusmäärän takia:
  • AMC AMX,
  • Audi ”Ur” Quattro, Sport Quattro ja Coupe mallit,
  • Austin Atlantic A 90,
  • Beauford Tourer,
  • BMW 700 Cabriolet ja Coupe,
  • Bond Bug,
  • Borgward Isabella Cabriolet ja Coupe,
  • Chevrolet Camaro,
  • Chrysler Laser,
  • Citroen 7CV & 11BL Cabriolet, 7CV & 11B Faux Cabriolet ja DS Decapotable & ”Chapron” Coupe mallit,
  • Cord 810/812,
  • Datsun 100A Coupe,
  • DKW F8 Cabriolet,
  • Fiat 124, 128 ja 94 – Coupet,
  • Ford Mustang, Capri, Taunus & Granada Coupet, Probe, Puma ja Cougar,
  • Glas 1304 Coupe ja Cabriolet,
  • Goggomobil T300 ja T400 Sport Coupe ja Cabriolet mallit,
  • Hansa 1100 Coupe,
  • Hillmann California mallit,
  • Honda Prelude, CRX , Integra R ja Insight mallit,
  • Hyundai Coupet,
  • IFA F8 ja F9 Cabrioletit,
  • Mazda MX3 ja MX6,
  • Mercedes Benz Coupet ja Cabrioletit,
  • Mercury Cougar,
  • Messerschmitt KR,
  • Mitsubishi Cordia Coupe, Colt Cyborg ja FTO mallit,
  • Nash Metropolitan,
  • Neckar Weinsberg Coupe ja Jagst Riviera mallit,
  • Nissan Sunny 1,6 SLX, 100 SX ja Silvia,
  • NSU Sport Prinz,
  • Opel, Rekord Coupe, Kadett Coupe, Manta, Monza, Calibra ja Tigra,
  • Packard Hawk,
  • Peugeot 203, 403, 404, 204, 304 ja 504 Cabriolet ja Coupe sekä 405 Coupe mallit,
  • Plymouth Barracuda,
  • Pontiac Firebird ja Trans Am,
  • Renault Floride, Caravelle, 15, 17 & Megane Coupet, Fuego,
  • Simca 1000 Coupe,
  • Skoda Coupet, Roadsterit, Cabrioletit ja Felicia mallit,
  • Studebaker Silver Hawk, Golden Hawk ja Hawk GT mallit,
  • Sunbeam Rapier & Alpine Coupet, California ja Stiletto mallit,
  • Toyota Celica myös 2000 Liftback GT ja 4×4 mallit sekä Paseo,
  • Triumph Herald Cabriolet & Coupe,
  • Vauxhall Firenze,
  • Volvo Coupet,
  • VW Karmann Ghia, Scirocco ja Corrado mallit,
  • Wartburg Sport, Coupe ja Cabriolet mallit